Pagina's

24 februari 2015

Faalangst


Zelf heb ik er iedere dag last van: faalangst. Vriendinnen van me merken het vaak niet eens aangezien ik er bij toetsen geen last van heb. Bij vrijwel alle andere (en heel veel sociale) activiteiten heb ik hier echter wel mee te kampen. Ik weet dat ik niet de enige ben en daarom wilde ik hier graag wat meer over vertellen en ook nog wat tips geven.

WAT IS FAALANGST?
Lang niet iedereen weet wat faalangst is. Faalangst komt voor bij bepaalde dingen die je moet doen. Je bent dan bang hierin te mislukken. Als je de taak hebt uitgevoerd, is de faalangst weg. Bij de volgende taak komt de faalangst echter weer terug. Eigenlijk is faalangst dus precies wat de naam al suggereert: de angst om te falen. Vaak is iemand bang dat het niet gaat lukken en er dus iets mis zal gaan waardoor mensen een negatieve indruk van hen krijgen.
Wanneer ik last heb van faalangst begin ik vaak te zweten en kan ik soms zelfs gaan trillen. Door de spanning gaat je ademhaling ook steeds sneller en dit kan voor hyperventilatie zorgen. Je kunt zelfs met totale lichamelijke verkramping te maken krijgen maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt.
Iets wat ik heel vervelend vind van mijn faalangst is dat ik zo bang ben, dat ik niet meer goed kan nadenken. Hierdoor ben ik niet alleen bang om te falen maar gebeurt het ook daadwerkelijk. De faalangst groeit dan weer en zo gaat het als het ware in een cirkeltje rond.


SOORTEN FAALANGST
In de eerste klas van de middelbare school vertelde een leraar me dat ik een 'te stoere meid was om faalangst te hebben'. Nou guess what, niets is minder waar. Er zijn echter wel verschillende soorten van faalangst, wat veel mensen niet weten.
- Cognitieve faalangst: Mensen die cognitieve faalangst hebben vinden het vaak moeilijk om te laten zien wat ze hebben geleerd. Deze vorm van faalangst is het meest bekend en dit komt vaak voor bij toetsen. Iemand denkt dan bijvoorbeeld dat hij of zij het examen niet gaat halen en door bijverschijnselen van zijn of haar faalangst gebeurt dit soms nog echt ook. Hierdoor wordt de faalangst nog erger.
Zelf heb ik af en toe last van cognitieve faalangst maar dit valt heel erg mee.
- Sociale faalangst: Zoals je aan de naam waarschijnlijk al kunt zien, is dit faalangst bij het contact van anderen. Bij het ontmoeten van onbekenden of gesprekken voeren, wordt iemand zenuwachtig en weet ook niet meer wat hij of zij moet zeggen.
Hier heb ik zelf vrij veel last van. Ik krijg vaak trillingen en weet niet wat ik moet zeggen waardoor ik dat eerst in mijn hoofd ga bedenken. Het is dan ook vaak moeilijk om me echt te openen, vooral naar mensen die ik niet goed ken.
- Motorische faalangst: Hierbij is iemand bang om zijn of haar lichaam te gebruiken. Bijvoorbeeld tijdens gym op school wanneer er een nieuwe oefening moet worden uitgevoerd. De spanning kan soms zo hoog zijn dat het lichaam echt stijf staat van de faalangst. Daardoor wordt het moeilijk om de oefening correct uit te voeren en wordt de faalangst veel erger.
Ik heb hier net zoveel last van als sociale faalangst of misschien zelfs nog wel meer. Het is heel vervelend als je een nieuwe oefening moet uitvoeren bij gymnastiek en het de hele klas lukt maar mij niet. Vooral als ik weet dat ik het wel zou kunnen als ik niet zoveel faalangst had.



WAT KUN JE DOEN AAN FAALANGST?
Een tijd lang wist ik niet dat ik last had van faalangst totdat een vriendin van me dit suggereerde. Na wat praten met mijn ouders en zelfs naar een psychologe te zijn geweest, was het vrij zeker. Het belangrijkste was dat nu ik wist wat ik had, ik er ook wat aan kon doen. Toch? In het begin vond ik het heel moeilijk om mijn faalangst te verminderen. Wel heb ik wat tips gevonden op onder andere het internet waar ik zeker wat aan heb.
Sporten: Op deze manier raak je je adrenaline kwijt en kun je de spanning kwijtraken. Probeer als je last hebt van motorische faalangst, een manier van sporten uit te oefenen waarvan je weet dat het gaat lukken. Als je bijvoorbeeld veel aan hardlopen doet en je je hier ook comfortabel bij voelt, ga dan bij veel stress een rondje hardlopen.
- Meditatie: Meditatie is ongelooflijk fijn als je last hebt van faalangst. Het zorgt ervoor dat je je hoofd leegmaakt en echt helemaal tot rust kan komen. De psychologe gaf mij een paar ontspanningsoefeningen die me heel erg veel hebben geholpen. Op internet zijn er heel veel te vinden.
- Doe dingen die je goed kan: Door dingen te doen waar je goed in bent, krijg je meer zelfvertrouwen en zul je merken dat je jezelf eerder vertrouwt wanneer je nieuwe dingen uitprobeert.
- Zoek begeleiding: Als je echt heel erg last hebt van je faalangst, kan het goed zijn een begeleider op te zoeken. Ik moet zeggen dat ik absoluut geen klik had met mijn psychologe en er niet super veel aan heb gehad maar toch wat dingen heb geleerd zoals ontspanningstechnieken en hoe ik mijn negatieve gedachten uit mijn hoofd kan zetten.

Ik hoop dat als je faalangst hebt en dit artikel hebt gelezen, je er iets aan hebt gehad. Onthoud ook altijd dat het zeker weten beter wordt! Naarmate de tijd vordert zul je steeds meer leren hoe je met je faalangst om moet gaan en zul je er ook minder last van krijgen. En misschien heb je wel helemaal geen last van faalangst maar heb ik je met dit artikel er wel iets over kunnen leren.
Dit soort artikelen vind ik heel interessant en fijn om over te schrijven dus als je nog een onderwerp hebt waarover je wil dat ik schrijf, laat het dan vooral achter in de reacties.

Liefs,
Veerle

Informatiebronnen:
http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/jezelf-ontwikkelen/faalangst-hanteren
http://www.therapiehulp.nl/klacht/angst/faalangst/wat-is-faalangst

9 opmerkingen:

  1. Erg interessant om te lezen. Bij faalangst denk je inderdaad meteen aan de angst om slecht te presteren op toetsen, maar er zijn dus ook andere vormen van faalangst, interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Interessant om te lezen, dapper dat je hier zo open voor bent Veerle! Zelf heb ik niet echt last van faalangst, maar het lijkt me moeilijk te overwinnen als je het hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar. Ik heb er zelf ook wel wat last van, maar ik ken mensen in m'n omgeving die er vele malen meer last van hebben. Het beïnvloedt toch wel alles wat je doet. Gelukkig kun je 'leren' hoe je er het beste mee om kunt gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah wat vervelend dat je faal angst hebt, ik heb er volgens mij nog niet echt last van gehad. Maar ik.hoop voor jou dat je er in de toekomst geen last meer van hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb het ook soms nog weleens ik kreeg het vroeger altijd als ik alleen naar schoolreisje moest gaan zonder mijn ouders, of midden in de kerk ineens ik kreeg het dan spaans benauwd en ik moest op die plek zo snel mogelijk weg, waar het ook was..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat knap dat je er zo over kan schrijven! Ik heb ook last van faalangst maar dat wordt steeds minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat knap dat je er zo over kan schrijven! Ik heb ook last van faalangst maar dat wordt steeds minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geweldig artikel heb jij geschreven! Je hebt er volgens mij veel tijd en moeite in gestoken. Mooi om te lezen. Zelf heb ik geen last van faalangst, maar ik vond het wel interessant om er meer over te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen